Na naszym blogu poruszamy ciekawe tematy o biznesie od strony praktycznej. Pomagamy rozwijać firmy zarówno w czasach dobrobytu jak i w kryzysie. Zapraszamy do lektury.
Umowa franczyzowa to formalny dokument zawierający warunki i zasady współpracy między franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Jest to kluczowy dokument regulujący relacje między stronami w ramach franczyzy. W polskim prawie nie istnieje żaden akt normatywny regulujący umowę franczyzy (umowa nienazwana). Z tego powodu dokumenty takie mogą się od siebie znacznie różnić. Czy to oznacza, że umowa franczyzowa jest jakąś białą kartą, do której można wpisać, wszystko co się chce?
Nic z tych rzeczy. Każda umowa franczyzy powinna być zgodna z Kodeksem Cywilnym (i kilkoma innymi aktami) oraz zasadami współżycia społecznego. Powinna również być zgodna z normami przyjętymi dla umowy franczyzowej. W praktyce istnieje bowiem pewien wzorzec umowy franczyzowej składający się z konkretnych punktów. Przyjrzyjmy się im dokładnie:
1. Opis i definicje: Umowa powinna zawierać dokładny opis systemu franczyzowego, obejmujący informacje na temat marki, modelu biznesowego, produktów lub usług oferowanych przez franczyzodawcę.
2. Licencja i prawa własności intelektualnej: Umowa powinna określać zakres licencji, jaką franczyzodawca udziela franczyzobiorcy na korzystanie z marki, znaków towarowych (księga znaków), patentów lub innych praw własności intelektualnej. W umowie powinny być zawarte zasady ochrony tych praw i ograniczenia dotyczące ich wykorzystania.
3. Opłaty i prowizje: Umowa powinna precyzyjnie określać wszelkie opłaty, jakie franczyzobiorca musi płacić franczyzodawcy. Należy uwzględnić opłaty inicjalne, opłaty licencyjne, opłaty reklamowe, opłaty szkoleniowe oraz wszelkie prowizje lub opłaty od sprzedaży (więcej na temat opłat franczyzowych czytaj tutaj).
4. Okres umowy i warunki rozwiązania: Umowa powinna określać czas trwania umowy oraz zasady jej rozwiązania przez obie strony. Warto uwzględnić warunki wypowiedzenia umowy, możliwość jej przedłużenia, jak również zasady rozwiązania w przypadku naruszenia postanowień umowy przez którąś ze stron.
5. Wsparcie i szkolenie: Umowa powinna zawierać informacje dotyczące wsparcia, jakie franczyzodawca udziela franczyzobiorcy. Może to obejmować szkolenie, wsparcie techniczne, marketingowe czy dostęp do narzędzi i systemów wspomagających działalność franczyzy.
6. Prawa i obowiązki stron: Umowa powinna precyzyjnie określać prawa i obowiązki zarówno franczyzodawcy, jak i franczyzobiorcy. Powinny być określone wymagania dotyczące jakości, standardów obsługi klienta, prowadzenia dokumentacji, przestrzegania zasad franczyzowych oraz wszelkie inne wymogi dotyczące prowadzenia działalności franczyzowej.
7. Terytorium działania: Umowa powinna określać terytorium, na którym franczyzobiorca ma prawo prowadzenia działalności. Może to być określony obszar geograficzny, miejsce lub inny sposób identyfikacji terytorium.
Na końcu umowy powinny być wymienione akty prawne, na które należy powoływać się w sytuacjach, których umowa precyzyjnie nie reguluje. Poza wspomnianym Kodeksem Cywilnym będzie to Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Ustawa – Prawo własności przemysłowej, oraz Europejski Kodeks Etyki Franczyzy.
W charakterze załączników do umowy mogą również wystąpić: księga franczyzowa (podręcznik określający jak prowadzić działalność w ramach franczyzy), biznesplan, umowa dzierżawy (jeżeli franczyzodawca zapewnia nam lokal), umowy z dostawcami, dokumenty szkoleniowe, standardy jakości oraz przepisy bezpieczeństwa.
Na tym etapie warto zwrócić uwagę, że umowa franczyzowa powinna być przede wszystkim zrozumiała. W razie jakichkolwiek wątpliwości możemy śmiało poprosić franczyzodawcę o wyjaśnienia. Dobrym rozwiązaniem jest również skorzystanie z porady prawnej i zasięgnięcie opinii fachowca przed podpisaniem umowy. Natomiast osoby, które wahają się, czy w ogóle podjąć się współpracy w takiej formie, powinny skorzystać usług doradcy gospodarczego. Franczyza jest stosunkiem zawieranym na lata, dlatego, jeśli mamy najmniejsze wątpliwości, powinniśmy poszukać innego franczyzodawcy. Na BiznesOferty.pl znajdziesz wiele firm, które szukają franczyzobiorców.
▸ 7 kluczowych kroków do uruchomienia własnej franczyzy
▸ Jak działa franczyza?