Na naszym blogu poruszamy ciekawe tematy o biznesie od strony praktycznej. Pomagamy rozwijać firmy zarówno w czasach dobrobytu jak i w kryzysie. Zapraszamy do lektury.
Założenie firmy to nie jest proste zadanie. Aby mu podołać, trzeba uwzględnić całą masę spraw i przewidzieć trudne do przewidzenia koszty. Jak pomóc sobie na tym ciężkim, początkowym etapie inwestycji? Jednym z najprostszych rozwiązań jest przyjęcie franczyzy. Jako franczyzobiorca otrzymujemy od dawcy licencji wsparcie, na które nie możemy liczyć jako zupełnie wolny przedsiębiorca. Jednak, jak znaleźć franczyzę, która przyniesie nam zyski, a jednocześnie będzie nam odpowiadała i da nam dużo satysfakcji?
Z tego wpisu dowiesz się:Autorzy „Raportu o franczyzie w Polsce” firmy PROFIT system twierdzą, że na polskim rynku działa obecnie ponad 1310 franczyz, z czego zdecydowaną większość stanowią firmy rodzime. Działają one w bardzo wielu sektorach, od handlu artykułami spożywczymi, po agencje reklamowe. Każdy zainteresowany, z łatwością wybierze więc interesującą go dziedzinę.
Tutaj kryteria są dwa. Jeśli chcesz założyć firmę, która ma działać przez dziesięciolecia, w pierwszej kolejności musisz robić to, co Cię interesuje. Jeśli pasjonują cię samochody, możesz pomyśleć o otwarciu komisu. Jeżeli ciągnie Cię do gastronomi, lepszym wyborem będzie restauracja. Ważne, abyś robił to, co lubisz, ponieważ wtedy będziesz poświęcał temu czas z przyjemnością i będziesz łatwiej się rozwijał.
A drugie kryterium? Kryterium doświadczenia. Zawsze łatwiej poradzimy sobie w branży, którą znamy od środka, nawet jeśli nie jest to naszą pasją. Franczyzodawca również chętniej będzie widział w swoich szeregach kogoś z doświadczeniem, niż osobę, którą trzeba przeszkolić od zera. Na szczęście nie rzadko się zdarza, że nasza pasja i to, w czym mamy doświadczenie jest tym samym.
Aby ustalić, czy nasz pomysł na franczyzę jest w ogóle trafiony, musimy najpierw zbadać rynek. Żeby to zrobić musimy ustalić dwie rzeczy: czy na danym rynku istnieje zapotrzebowanie na nasz produkt lub usługę oraz jaką na nim mamy konkurencję.
Żeby ustalić zapotrzebowanie na produkt musimy, stwierdzić, na jakim rynku będziemy działać. Czy to będzie rynek lokalny (np. gdy chcemy otworzyć sklep spożywczy), czy też może ogólnokrajowy (jeśli np. będziemy się zajmować zdalnie usługami reklamowymi)?
Kiedy już to wiemy, powinniśmy sprawdzić jakie jest zapotrzebowanie na nasze produkty lub usługi. Możemy to stwierdzić przy pomocy narzędzi dostępnych w internecie jak ThingWithGoogle albo Google Ads, ale również samemu pytając na wszelkiego rodzaju forach i grupach dyskusyjnych. Świetnie sprawdzą się tu media społecznościowe. Jeśli chcesz gdzieś otworzyć sklep osiedlowy, możesz odnaleźć grupę dyskusyjną danego osiedla i zwyczajnie spytać, czy zdaniem mieszkańców taki sklep by się przydał. W takiej sytuacji można również podpytać o zakres lub charakter potrzebnego towaru, lub usługi, a nawet o to, ile potencjalni klienci byli, by w stanie za nie zapłacić. Takie same pytania można zadawać w komentarzach na YouTube lub TikToku.
Kolejną kwestią, którą musimy sprawdzić, jest ocena konkurencji. Należy zacząć od sporządzenia listy firm działających na tym samym obszarze w tej samej branży. Następnie powinniśmy przyjrzeć się każdej z nich z osobna i odpowiedzieć na kilka pytań:
Wiedząc już, czy na twoje towary lub usługi istnieje zapotrzebowanie, możesz w końcu przyjrzeć się temu, co mają do zaoferowania franczyzodawcy.
Kiedy wiemy, już co chcemy robić i że jest to opłacalne, możemy przystąpić do wyboru franczyzodawcy. Z reguły w każdym sektorze mamy przynajmniej kilku dostępnych dawców licencji więc porównanie ich ofert z pewnością okaże się niezbędne.
Obecnie niemal każdy franczyzodawca zapewnia biorcom licencji takie korzyści jak:
Choć wszystkie te rzeczy powinniśmy otrzymać od każdego franczyzodawcy, to jednak w szczegółach mogą one różnić się między sobą. I tak jeden dawca może przedstawiać biznesplan dla hipotetycznego lokalu w hipotetycznej lokalizacji, podczas gdy inny sformułuje go specjalnie pod lokal, który nam oferuje. Podobnie zakres pomocy przy uruchamianiu punktu może być różny. Różny może być również poziom pomocy w uruchomieniu punktu, jego promocji itd.
Żeby zdobyć te oraz inne informacje bardzo dobrze jest skontaktować się z potencjalnym franczyzodawcą. Poprosić go o materiały informacyjne, zadawać pytania. Dobrą okazją do tego są różnego rodzaju targi jak np.: „Targi Franczyza”, odbywające się co roku w Warszawie. Co się zaś tyczy stosunków między franczyzobiorcą a dawcą licencji, najwięcej dowiemy się o nich, pytając tych pierwszych o opinię. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy zaszli do placówki firmy, której franczyzę rozważamy i po prostu porozmawiali z właścicielem. Taka rozmowa zapewni nam wiele informacji niemożliwych do pozyskania w inny sposób.
Informacje, które będziemy chcieli wydobyć od franczyzodawcy, są różnego rodzaju. W pierwszej kolejności powinniśmy spytać o samą firmę, np.:
Następnie powinniśmy ustalić dokładnie stosunki między franczyzodawcą a franczyzobiorcą:
Kiedy wiemy już jak wygląda kwestia samej umowy, powinniśmy ustalić rzecz najważniejszą, czyli zyski i koszty:
Te pytania są całkowicie podstawowe. Franczyzodawcę powinniśmy bowiem pytać praktycznie o wszystko, łącznie z tak drażliwym tematem, jak np. toczące się aktualnie przeciw niemu sprawy w sądzie.
Koszty otwarcia własnej działalności franczyzowej są bardzo różne. Od kilku tysięcy złotych przy działalności wyłącznie w Internecie, po nawet kilkaset tysięcy, jeżeli zamierzamy otworzyć oddział sklepu. W każdym przypadku przystępując do tego typu inwestycji, powinniśmy zachować spokój i zdrowy rozsądek.
Gdy zgłaszamy swoją kandydaturę na stanowisko franczyzobiorcy, dawca ma obowiązek przedstawić nam biznesplan, w którym będą uwzględnione wszystkie koszty, które będziemy musieli ponieść. Często zdarza się jednak, że taki kosztorys jest niedoszacowany. Niekoniecznie intencjonalnie, ale i takie przypadki się zdarzają.
Z tego tytułu jest bardzo istotne, żeby licząc koszty uruchomienia placówki zrobić własny biznesplan, uwzględniający koszty dla konkretnej lokalizacji, po aktualnych cenach.
Ponadto, każdy biznesplan, choćby najdokładniejszy nie jest w stanie uwzględnić wszystkich kosztów, jakie mogą się pojawić. Z tego powodu, jest niezmiernie ważne, abyśmy dysponowali większą liczbą środków niż ta, którą w danym momencie przewidujemy. Dobrym nawykiem jest zabezpieczenie kwoty o połowę większej (jeśli inwestycja wynosi 100 000 zł, to powinniśmy zgromadzić 150 000 zł).
W sytuacji niepewności na rynkach franczyza jawi się przyszłym przedsiębiorcom, jako spokojna przystań na wzburzonym morzu. Warto więc na koniec wspomnieć, że wsparcie franczyzodawcy nie gwarantuje sukcesu. Owszem, statystycznie rzecz ujmując franczyzy dużo częściej, wychodzą cało z newralgicznego okresu pierwszego roku niż klasyczne działalności gospodarcze, ale i wśród nich znajdują się bankruci. Dlatego przy wyborze franczyzy należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Jeżeli samemu chcesz otworzyć placówkę franczyzową, sprawdź, jakie oferty przygotowali nasi użytkownicy (możesz je zobaczyć tutaj). W przypadku, gdy chcesz kupić już działającą placówkę franczyzową, kliknij tutaj.
▸ Myślisz o przejęciu działającej franczyzy gastronomicznej? Jeżeli tak, to przejrzyj dostępne ogłoszenia w kategorii Franczyza gasronomiczna.
▸ Ogólnie oferty franczyzowe z różnych branż możesz przejrzeć w katelorii Franczyza.