BiznesOferty.pl - Blog

Na naszym blogu poruszamy ciekawe tematy o biznesie od strony praktycznej. Pomagamy rozwijać firmy zarówno w czasach dobrobytu jak i w kryzysie. Zapraszamy do lektury.

Współpraca:
11431
Poszukiwane:
2727
Giełda Hurtowa:
14043
Sprzedam biz.:
2493
Nieruchomości:
3031
Inwestycje:
2338
Data: 22.11.2024
Razem ofert: 36063
Jesteś w: Biznes Oferty.pl / Blog

Jak dobrać szkolenia do potrzeb swoich pracowników?

We współczesnym świecie wiedza jest potęgą. To umiejętności i wiadomości, jakie posiadają pracownicy firm, decydują o sukcesie lub porażce tych ostatnich. Z tego powodu tak dużą popularnością cieszą się szkolenia pracownicze. Część z nich jest obowiązkowa, jak szkolenia BHP, ale zdecydowana większość, to usługi, na które pracodawca decyduje się z własnej woli. Tylko, jak dobrać szkolenia do potrzeb pracowników?

Szkolenie dobrane do potrzeb pracowników

Dostosowanie odpowiednich szkoleń do potrzeb pracowników wymaga przeprowadzenia analizy potrzeb szkoleniowych, czyli ustalenia, jakie umiejętności i wiedzę posiadają pracownicy, jakich umiejętności i wiedzy potrzebują do wykonania swoich obowiązków oraz jakie umiejętności i wiedzę chcieliby zdobyć, aby się rozwijać. Poniżej przedstawiamy kilka kroków, które pomogą Ci dobrać szkolenia do potrzeb Twoich pracowników:

Ustal potrzeby szkoleniowe swoich pracowników

Dobór odpowiednich szkoleń należy rozpocząć od ustalenia potrzeb naszych pracowników. Zapotrzebowanie na niektóre szkolenia nasuwa się samo. Może tu chodzić o szkolenie z obsługi nowej maszyny, programu, aplikacji lub produktu wprowadzonego do sprzedaży. Organizacja tych szkoleń jest z reguły prosta. Przeprowadzają je często osoby dostarczające nam program lub maszynę, zaś przygotowaniem do sprzedaży naszych produktów zajmują się managerowie lub wewnętrzni szkoleniowcy.

Inaczej wygląda sytuacja ze szkoleniami podnoszącymi kwalifikacje pracowników niezwiązanymi z konkretnym produktem lub wydarzeniem. Wtedy określenie odpowiednich potrzeb szkoleniowych może nastręczać kłopotu. Dlatego warto zacząć od spytania o zdanie samych pracowników. Można przeprowadzić wśród nich ankietę lub po prostu porozmawiać, jeśli zespół jest nieduży. Warto wtedy pytać o umiejętności, wiedzę i narzędzia, których pracownicy potrzebują, aby lepiej wykonywać swoje obowiązki i rozwijać się w pracy.

Kolejną metodą jest przygotowanie profilu kompetencyjnego, czyli listy kompetencji, które są niezbędne do wykonania pracy na danym stanowisku. Wtedy możemy porównać nasze oczekiwania z rzeczywistymi umiejętnościami konkretnych pracowników i w oparciu o nie poszukać odpowiedniej oferty szkoleniowej. Profil kompetencyjny przygotowuje się, aby zaplanować szkolenia dla pracowników produkcji, jak i pracowników biurowych. Sprawdzi się zarówno w szkoleniu pracowników żłobka, jak i służb samorządowych, czy administracji. Kiedy mamy już listę potrzeb szkoleniowych naszych kandydatów, możemy przystąpić do wyboru szkolenia.

Wybierz szkolenia odpowiednie dla swoich pracowników

Wiedząc, czego chcemy nauczyć swoich pracowników musimy przystąpić do wyboru odpowiednich szkoleń. Pierwsze pytanie, które należy sobie zadać w tym momencie, brzmi: czy aby właściwie wyszkolić swojego pracownika muszę uciekać się do korzystania z usług firmy zewnętrznej?

Innymi słowy, czy mają to być szkolenia wewnętrzne, czy zewnętrzne? Zdarza się bowiem, że mamy w swoim zespole osobę z odpowiednimi kwalifikacjami, która jest w stanie przeszkolić pozostałych pracowników. Może to być szkoleniowiec, ale również osoba na stanowisku kierowniczym. Niestety, takie sytuacje są jednak rzadkie, ponieważ bardzo często się zdarza, że osoba posiadająca wystarczające kwalifikacje na dany temat, nie jest w stanie nikogo przeszkolić z powodu braku umiejętności... szkolenia.

Wtedy najlepiej skorzystać z usług profesjonalnych firm szkoleniowych, które zapewnią nam najwyższy poziom nauczania, a co za tym idzie najwyższe możliwe kompetencje naszych pracowników. Decydując się na szkolenia zewnętrzne, powinniśmy zastanowić się nie tylko nad ceną, ale również nad sposobem przeprowadzania danego szkolenia. Firmy zajmujące się szkoleniami biznesowymi często przedstawiają dokładne opisy swoich usług, a nawet próbki swoich wystąpień i webinarów, tak by można było łatwo ocenić, czy dane szkolenie będzie ciekawe dla naszych pracowników. Czy jest prowadzane przez doświadczonych trenerów? Jak bardzo ich program jest aktualny i odpowiedni do potrzeb naszej firmy? Jednak zanim podejmiemy ostateczną decyzję, powinniśmy się również zastanowić nad formą samego szkolenia.

Wybierz formę szkoleń właściwą dla swoich podwładnych

Spektrum dostępnych na rynku form szkoleń jest szerokie jak nigdy dotąd. Wszystko dzięki internetowi, który ułatwia komunikację na wielu płaszczyznach. Z tego powodu wiele firm decyduje się na tzw. e-learnig, czyli szkolenie za pomocą platformy internetowej, oferujące różnorodne media, takie jak: goły tekst, rysunki, grafiki, diagramy, tabele, filmy i nagrania dźwiękowe, a nawet mini gry.

Jest to forma szkolenia bardzo chętnie wybierana przez pracodawców, ponieważ tego typu szkolenia są z reguły tańsze niż ich realne odpowiedniki i wielu pracowników godzi się, by przechodzić je poza godzinami pracy. Mogą bowiem z łatwością uruchomić je na swoim prywatnym komputerze, a nawet komórce. Wadą e-learningu jest jednak to, że nie wymusza takiego zaangażowania jak szkolenia z trenerem. W przypadku tych drugich pracownik może zawsze dopytać o rzeczy niejasne i rozwiać swoje wątpliwości. E-learning nie daje takich możliwości.

Z drugiej jednak strony, szkolenia z trenerem są nie tylko droższe (z reguły), ale również ograniczone czasowo. Przy tym rzadko pozwalają przerobić tak obfity materiał, jak w sytuacji e-learnignu. Dlatego są zwykle stosowane w przypadku bardzo skomplikowanych zagadnień lub gdy przyswojenie nowej wiedzy wymaga interakcji z drugim człowiekiem (np. szkolenia sprzedażowe).

Formą szkoleń pracowniczych może być również coaching i mentoring. Podczas sesji coachingowej, coach pomaga klientowi zdefiniować cele i cele pośrednie, wyjaśnić i przeanalizować ich priorytety, określić i rozwinąć potrzebne umiejętności i zdolności, a także określić konkretne akcje i kroki, które należy podjąć, aby osiągnąć te cele. Coach może również pomóc klientowi w określeniu jego wartości i przekonań, które mogą mieć wpływ na proces osiągania celów.

W przypadku mentoringu sytuacja wygląda podobnie z tą różnicą, że mentor udziela wsparcia, porad i wskazówek młodszemu lub mniej doświadczonemu mentorowanemu w konkretnej dziedzinie (np. prowadzeniu firmy). Obie te formy szkolenia zakładają jednak stały nadzór i wsparcie pracownika przez mentora/coacha. Z tego powodu firmy rzadko decydują się na tę formę wsparcia dla większej grupy pracowników.

Na koniec warto wspomnieć o samych materiałach szkoleniowych. Z reguły stanowią one niezbędny dodatek do innych form szkolenia, ale w skrajnych przypadkach, gdy nie dysponujemy czasem lub odpowiednimi środkami (albo samo szkolenie nie wymaga większego zachodu) same materiały szkoleniowe mogą pełnić funkcję szkolenia, choć wiadomo, że nie jest to forma optymalna. Na jaką formę szkolenia byśmy się jednak nie zdecydowali, na koniec warto ocenić jego efekty.

Oceń skuteczność wybranych szkoleń

Po przeprowadzeniu szkoleń warto, jest ocenić ich skuteczność. Najprostszym sposobem tej oceny jest mierzenie efektywności pracy naszych pracowników. Wzrost sprzedaży, przyśpieszenie produkcji, spadek zagrożeń, to wszystko możemy zmierzyć przed i po odbyciu szkolenia. Inną formą takich pomiarów jest wywiad z samymi pracownikami. Możemy zwyczajnie spytać ich (bezpośrednio lub w ankiecie) czy uznają odbyte szkolenia za pomocne, czy wiedza zdobyta na nich przydała się w ich pracy i czy łatwiej radzą sobie z codziennymi wyzwaniami. Na podstawie tych informacji można określić, czy szkolenia były skuteczne i wyciągnąć wnioski na przyszłość.

Warto tu również wspomnieć o wpływie szkoleń na działanie całej firmy. Szkolenia pracownicze pozwalają bowiem nie tylko poprawiać wskaźniki sprzedaży, efektywności produkcji, obsługi klienta, czy bezpieczeństwa. Profesjonalnie wyszkolony pracownik cechuje się dużo większą pewnością siebie niż ten z niskimi kwalifikacjami. To zaś ma przełożenie na wzrost zaangażowania i zadowolenie z pracy oraz przyczynia się do zmniejszenia rotacji pracowników. Wszystkie te czynniki mogą natomiast przełożyć się na wizerunek naszej firmy, jako dobrego pracodawcy. Widać więc, że szkolenia pracownicze mogą bardzo dużo wnieść w działanie naszego przedsiębiorstwa.

Gdzie znaleźć szkolenia dla swoich pracowników?

Programy szkoleń pracowniczych dostępne są w bardzo wielu kanałach dystrybucji. Najłatwiej znaleźć je w internecie, gdzie swoje usługi oferują sprawdzone firmy szkoleniowe zajmujące się szkoleniami biznesowymi. Na platformach takich jak BiznesOferty.pl można znaleźć nie tylko ogłoszenia w sprawie szkoleń BHP, ale również szeroko pojętych szkoleń zawodowych i innych form kształcenia oferowanych przez firmy szukające zleceń szkoleniowych. Jeśli szukasz oferty szkoleniowej dla swojej firmy, to dobrze trafiłeś. Na naszej stronie znajdziesz wiele ciekawych ofert w tej tematyce. Już teraz przejrzyj nasze ogłoszenia dotyczące szkoleń.

W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Możesz samodzielnie zarządzać cookies i dokonać zmiany ustawień w swojej przeglądarce.
Więcej informacji znajdziesz na stronie cookies.