Na naszym blogu poruszamy ciekawe tematy o biznesie od strony praktycznej. Pomagamy rozwijać firmy zarówno w czasach dobrobytu jak i w kryzysie. Zapraszamy do lektury.
Import towarów z Chin potrafi być bardzo opłacalny, ze względu na różnicę cen. Z tego powodu wiele firm decyduje się na rozszerzenie swojej oferty o produkty z Państwa Środka. Jak jednak zacząć tego typu przedsięwzięcie? Skąd wziąć kontrahentów i o czym pamiętać, by nasz biznes zakończył się pełnym sukcesem?
Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym tekście.
Znalezienie producenta lub eksportera w Państwie Środka co do zasady nie różni się bardzo od znalezienia firmy w innej części świata – może tylko wymagać więcej zachodu. Podstawową i najpewniejszą metodą jest uczestnictwo w targach odbywających się na terytorium ChRL. Nawiązanie bezpośredniego kontaktu z przedstawicielem firmy uczestniczącej w targach może nam nie tylko ułatwić współpracę, ale również zwiększa wiarygodność kontrahenta. Daje to również możliwość zwiedzenia interesującej nas firmy (np. hal produkcyjnych), do czego chińskie przedsiębiorstwa często zachęcają.
Jeżeli jednak z jakiegoś powodu nie możemy pozwolić sobie na podróż do Chin, pozostaje nawiązać współpracę przez Internet. Tu mamy kilka możliwości działania. Możemy szukać firm samodzielnie na portalach internetowych takich jak Alibaba, gdzie ogłaszają się przedsiębiorcy z Państwa Środka lub skorzystać z usług rodzimych, polskich importerów, którzy mając doświadczenie i kontakty w Chinach chętnie udzielą nam pomocy, pobierając odpowiednią prowizję.
Bez względu na to, w jaki sposób znaleźliśmy swojego dostawcę, powinniśmy go zweryfikować. Tu również możemy dokonać tego samodzielnie lub skorzystać z usług pośrednika. Na rynku istnieją wyspecjalizowane firmy, które zajmują się weryfikacją chińskich przedsiębiorstw. Poza samą weryfikacją często oferują one również pośrednictwo w kontaktach, a nawet szukanie odpowiedniego producenta. Ich usługi potrafią jednak słono kosztować.
Możemy również dokonać weryfikacji samodzielnie. W tym celu warto poszukać informacji na temat firmy, która nas interesuje w internecie. Szczególnie cenne będą opinie innych przedsiębiorców z polski, którzy już prowadzili z nią interesy. Jeśli takich opinii nie znajdziemy (nawet negatywnych), to może to być dla nas sygnał ostrzegawczy. Następnym krokiem jest weryfikacja przedsiębiorstwa w chińskich bazach danych.
Podstawowym dokumentem, który powinniśmy zweryfikować, jest Chińska Licencja Biznesowa. Dokument, który powinna mieć każda, legalnie działająca w Chinach firma. Możemy śmiało poprosić naszego przyszłego partnera o przesłanie nam skanu tego dokumentu. Posiadając go, możemy zlecić jego przetłumaczenie na język polski oraz sami zweryfikować go w NECIPS, czyli internetowym systemie informacji o przedsiębiorstwach. Uzbrojeni w taką wiedzę, możemy przejść do kolejnych kroków.
Podczas rozmów z firmami z Chin warto wziąć pod uwagę różnice kulturowe. Poza różnym od naszego podejściem do kwestii hierarchii w firmie, wyrażania opinii czy nawet punktualności, mieszkańcy Państwa środka inaczej podchodzą również do tematu kupowania. W Chinach na porządku dziennym jest targowanie się. Dlatego, jeśli proponowana przez kontrahenta cena jest znacznie zawyżona, nie zrywaj negocjacji, ale podaj własną.
Z tematem kupowania łączy się kwestia towaru. Dobrze jest dokładnie go obejrzeć i zweryfikować jego jakość. Skuszeni niską ceną towarów z Chin producenci często zapominają, że taniość może po prostu oznaczać niską jakość. Dlatego warto sprawdzić towar przed dokonaniem ostatecznego zakupu. Można to zrobić osobiście (jak w przykładzie z obecnością na targach), jak i zlecić to firmie lub izbie gospodarczej. Na rynku istnieją podmioty świadczące takie usługi.
Weryfikując jakość kupowanych dóbr, warto również sprawdzić znaki towarowe dopuszczające towar do obrotu w Unii Europejskiej. Należy szczególnie uważać na znak China Export, który jest łudząco podobny (nie bez powodu) do znaku CE (Conformité Européenne). Niewłaściwe oznakowanie lub jego brak może uniemożliwić nam handel zakupionym przez nas towarem.
Rozliczenia finansowe między firmami z różnych krajów mogą nastręczać dużo kłopotu. Istnieją sprawdzone sposoby na rozliczanie się z firmami z Chin. Mają one jednak swoją specyfikę, o której należy pamiętać, ustalając np. termin płatności. Należy zacząć od tego, że firmy chińskie często rozliczają się w dolarach amerykańskich. Może więc się okazać, że będziemy potrzebowali konta w tej walucie. Równie przydatna może okazać się karta kredytowa.
Jeśli chodzi o formy rozliczeń to mamy klika możliwości. Podstawowa to tzw. transfer telegraficzny (telegrafic transfer, TT, T/T), czyli upraszczając, przelew, którego dokonuje się między bankami. Jest to specjalnie płatna usługa, na którą składa się stała opłata i prowizja od wielkości przelewu. Jako że jest to forma przedpłaty, płatność transferem wiąże się z pewnym ryzykiem. Przed wysłaniem pieniędzy warto zweryfikować dokładnie numer rachunku, na który je przelewamy.
Kolejną formą płatności jest akredytywa (letter of credit), czyli zabezpieczenie środków na dokonanie płatności na koncie importera. Zabezpiecza je bank, który jednocześnie jest gwarantem dokonania zapłaty. Kiedy importer odbiera towar wraz ze stosownymi dokumentami, następuje wypłata środków dostawcy. W warunkach handlu z Chinami metoda ta może być czasochłonna ze względu na długi czas oczekiwania na towar. Niemniej stanowi ona jedną z bezpieczniejszych form płatności.
Trzecią formą rozliczenia jest inkaso dokumentowe (documentary collection). Mówiąc najprościej mamy tu sytuację, w której to bank przekazuje importerowi dokumenty pozwalające dysponować zakupionym towarem po tym, gdy ten dokona wpłaty odpowiednich środków.
Termin dostawy jest istotną kwestią i biorąc pod uwagę dystans dzielący nasze kraje, należy ustalić go z wyprzedzeniem. Inaczej będzie wyglądał przy kupowaniu już istniejącego towaru, inaczej gdy mówimy o produkcji towaru na nasze zamówienie.
Z terminem dostawy nierozerwalnie wiąże się środek transportu, którym przewieziemy zakupione dobra. Powszechnie wykorzystywany jest tu transport morski. Mimo długiego czasu oczekiwania na dostawę jest on jak na razie najbardziej efektywny pod względem tonażu.
Warto jednak wziąć pod uwagę również transport kolejowy. Mimo że sieć połączeń kolejowych z Chinami jest jeszcze niewielka, to jednak przesyła się już towary w ten sposób, a infrastruktura kolejowa w Azji centralnej ciągle się rozwija.
Jeśli chodzi o transport lotniczy, to mimo iż najszybszy z wszystkich trzech, może być wykorzystywany jedynie do transportu niewielkich ładunków i to również w małych ilościach.
Kiedy już otrzymamy swój towar i dokonamy zapłaty, należy, rzecz jasna, opłacić daniny. Podstawą do ich zapłacenia będzie oczywiście faktura (dobrze, aby była po angielsku). Gdy już ją mamy, powinniśmy zapłacić podatek VAT oraz cło. Ich wysokość jest ściśle uzależniona od wartości kupowanego towaru. Wyliczenia dokonuje agencja celna na podstawie wspomnianej faktury. Obie daniny możemy wrzucić w koszty prowadzenia działalności.
Na koniec warto wspomnieć, że zanim zaczniemy importować towary z Chin, warto skorzystać z doradztwa gospodarczego, podatkowego oraz prawnego, tak aby rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące importu konkretnego towaru.
Jeśli chcesz zająć się importem towarów z Chin, sprawdź, czy nie znajdziesz u nas firm, które Ci w tym pomogą. Jeśli szukasz przedsiębiorstwa, które zajmuje się transportem międzynarodowym, obsługą celną lub jest obecne w Chinach i ma odpowiednie kontakty, przejrzyj nasze oferty.
Znajdziesz je tutaj.