BiznesOferty.pl - Blog

Na naszym blogu poruszamy ciekawe tematy o biznesie od strony praktycznej. Pomagamy rozwijać firmy zarówno w czasach dobrobytu jak i w kryzysie. Zapraszamy do lektury.

Współpraca:
11431
Poszukiwane:
2727
Giełda Hurtowa:
14043
Sprzedam biz.:
2493
Nieruchomości:
3031
Inwestycje:
2338
Data: 22.11.2024
Razem ofert: 36063
Jesteś w: Biznes Oferty.pl / Blog

Pomysł na biznes - Kawiarnia

W sieci istnieje wiele porad dotyczących formalnych aspektów założenia firmy. Znajdziemy tam wszelkie potrzebne informacje na temat tworzenia biznesplanu, rozpoczęcia działalności, zdobycia koncesji czy załatwienia formalności w sanepidzie. Wszystkie te elementy są bardzo ważne i bez nich nie możemy prowadzić biznesu, ale równie istotną, jeśli nie istotniejszą kwestią jest sam pomysł na prowadzony biznes, który może przesądzić o popularności samego lokalu, a co za tym idzie o jego być albo nie być.

Kawiarnia z pomysłem
Z tego wpisu dowiesz się:
  • że każda kawiarnia powinna mieść własny charakter
  • jak ustalić charakter swojego lokalu
  • jak zbudować wokół niego społeczność klientów

Pomysł na kawiarnię z charakterem

Kiedy zakładamy własny biznes, formalności z reguły zajmują nas bez reszty. Jednak zanim znajdziemy lokal, wybierzemy ekspres ciśnieniowy, pozyskamy finansowanie, powinniśmy zastanowić się nad charakterem lokalu, który chcemy otworzyć.

Jednym z podstawowych kryteriów, które zaważy na pozostałych wyborach, jest to, jaką kawę będziemy serwować. Czy będzie to napój dla konesera, czy dla każdego? To zdeterminuje, ile będzie ona kosztować, ale też jaki charakter ma mieć lokal. Jeśli chcemy otworzyć kawiarnię dla pragnących się delektować espresso smakoszy, zaprojektowanie w nim kącika zabaw dla dzieci nie musi być trafionym pomysłem.

Kiedy wiemy już ogólnie, w jakim kierunku chcemy podążać, czas zastanowić się, jaki nasza kawiarnia powinna mieć charakter. Jest to o tyle ważne, że niebotyczna konkurencja, jaką mamy na rynku, sprawia że lokal o szczególnym, zdefiniowanym charakterze może łatwiej trafić do powszechnej świadomości, a co za tym idzie łatwiej zdobywać nowych i przywiązywać do siebie starych klientów. Stąd tak wielki wysyp kawiarń filmowych, czytelniczych, artystycznych, przeznaczonych dla mam z dziećmi itd.

Pole do popisu przy wyborze charakteru danego miejsca jest całkiem spore, choć zdecydowanie powinniśmy celować w klimaty, które dobrze łączą się z kawą. Są to wszystkie rzeczy sprzyjające uspokojeniu, wyciszeniu, zadumie, rozmowie, kontemplacji lub wszelkiego rodzaju opowieściom. Przykładowo nasza kawiarnia może mieć charakter wybitnie czytelniczy. Między stolikami stoją półki pełne starych i nowych książek. Można je śmiało pożyczać, a nawet wymieniać, a każdy gość do zamówienia dostaje przytulny kocyk, by dłużej delektować się książką i kawą.

Innym pomysłem są kawiarnie podróżnicze, nawiązujące wystrojem do egzotycznych miejsc, ze ścianami pełnymi fotografii z podróży. W takim miejscu można śmiało serwować kawy parzone na egzotyczne sposoby lub wzbogacone smacznymi przyprawami. Podobny pomysł stanowi kawiarnia fotograficzna, gdzie można czasowo zmieniać ścienne dekoracje, uwzględniając najnowsze zdjęcia właściciela, lub zaprzyjaźnionych fotografów, a klimat podkreślać nastrojową jazzową muzyką.

Tego typu pomysłów jest cała masa. Łączy je jedno. Ten unikalny charakter powinien odzwierciedlać... nasz własny charakter. Innymi słowy, na kawiarnię podróżniczą zdecydujmy się wtedy, gdy sami kochamy podróże i chcielibyśmy się podzielić nimi ze swoimi gośćmi.

Jeśli dla odmiany wolimy szydełkować, pokażmy to w wystroju wnętrza, zorganizujmy warsztaty tej niezwykłej umiejętności, zorganizujmy konkurs na najciekawszą wyszydełkowaną narzutkę.

Miejsce, gdzie zawsze się coś dzieje

I tu dochodzimy do jednej z najważniejszych kwestii. Planując założenie kawiarni, nie możemy myśleć o niej jako o miejscu, gdzie ludzie przyjdą jedynie napić się kawy. Oczywiście że picie tego boskiego płynu stanowi duszę każdego lokalu, ale jeśli ograniczymy się tylko do serwowania wyśmienitej kawy, możemy w oczach klientów po prostu być jednym z wielu lokali, z którym nic ich nie łączy.

Myślmy o naszej kawiarni jako o miejscu, wokół którego powinna wytworzyć się cała społeczność stałych klientów, dla których to miejsce będzie częścią ich życia. Jak to osiągnąć? Prócz samej kawy i ciasta serwując im całą paletę doznań i atrakcji, które będą niejako wyrastać z charakteru naszego lokalu. Mogą to być warsztaty, prelekcje, konkursy, spotkania autorskie, panele dyskusyjne, koncerty i wiele innych. Jeśli nasza kawiarnia nawiązuje do himalaizmu, możemy zapraszać znanych wspinaczy do podzielenia się z gośćmi swoimi przeżyciami. Kawiarnia filmowa w starym stylu może organizować pokazy czarno-białych filmów albo spotkania z krytykami filmowymi. W kawiarniach literackich mogą to być spotkania autorskie, a w wegańskich spotkania z dietetykiem.

A co jeśli naszą jedyną pasją jest właśnie kawa? Nic prostszego. To właśnie wokół niej budujmy swoją społeczność i to jej poświęcajmy imprezy. Mogą to być warsztaty z parzenia kawy, pogadanki na temat zasad obowiązujących na konkursach baristów lub pokazy dokumentów poświęconych uprawie tej szlachetnej rośliny.

Wszystko to służy dwóm celom. Z jednej strony buduje społeczność stałych bywalców, którzy dobrze czują się w zaaranżowanym przez nas klimacie i z chęcią będą odbierać oferowane przez nas treści. Z drugiej zaś przyciągnięciu nowych użytkowników, którzy mogą odwiedzić nasz lokal po raz pierwszy, skuszeni możliwością uczestniczenia w szczególnym wydarzeniu.

Oczywiście wszystko to jest możliwe również przy braku konkretnej wizji naszej kawiarni. Jeśli zdecydujemy się na neutralny, „kawiarniany” wystrój, możemy oczywiście zorganizować zarówno pokaz przedwojennego filmu, spotkanie autorskie, jak i warsztaty sitodruku. Niemniej wachlarz serwowanych atrakcji powinien nadal być dość spójny, żeby nie wzbudzać u klientów niepotrzebnego dyskomfortu. Jeżeli nasza ulubiona kawiarnia, kojarząca nam się z czytelniczą zadumą, zorganizuje nagle dzień z karaibskimi rytmami i zaserwuje kawę z kawałkiem trzciny cukrowej zamiast cukru, część klientów, może poszukać sobie innego zacisza.

Na pierwszym etapie planowania biznesu często zapominamy, że nasza firma nie jest tylko zbiorem pozwoleń i wpisów, a przedsiębiorstwem, które ma dawać coś ludziom, wnosić w ich życie pozytywne wartości, za które ci będą chcieli płacić. Warto abyśmy myśleli o tym również, szukając pomysłu na kawiarnię.


Na skróty:

▸ Interesuje Cię zakup już działającej kawiarni? Zajrzyj do kategorii Sprzedam kawiarnię
▸ Szukasz ekspresu do swojej nowej kawiarni? Przejrzyj ogłoszenia w kategorii Ekspresy do kawy
▸ Myślisz o zakupie biznesu gastronomicznego, ale nie wiesz jeszcze czy to będzie restauracja, pub, pizzeria, fast food czy np. lodziarnia? Zobacz oferty sprzedam biznes w kategorii gastronomia.


W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Możesz samodzielnie zarządzać cookies i dokonać zmiany ustawień w swojej przeglądarce.
Więcej informacji znajdziesz na stronie cookies.