Na naszym blogu poruszamy ciekawe tematy o biznesie od strony praktycznej. Pomagamy rozwijać firmy zarówno w czasach dobrobytu jak i w kryzysie. Zapraszamy do lektury.
Każde przedsięwzięcie wymaga planu. Im bardziej jest ono skomplikowane, tym bardziej szczegółowy powinien być plan. Firma nie stanowi wyjątku. Aby stworzyć ją z przysłowiowego „niczego”, należy dobrze wiedzieć, czego się chce i jak zamierza się to osiągnąć. Z tego powodu biznesplan jest jednym z podstawowych dokumentów potrzebnych do uzyskania kredytu lub dotacji. Bez niego nie pozyskamy inwestora i nie przekonamy innych do naszego pomysłu. Biznesplan to jednak głowinie narzędzie dla nas samych, które pozwoli nam odpowiedzieć na pytanie, czy to wszystko w ogóle się opłaca. Sprawdźmy więc, z czego składa się dobry biznesplan i co powinniśmy w nim zawrzeć, by był sumiennie przygotowany.
Choć streszczenie jest umieszczane na początku biznesplanu, to jednak z reguły pisze się je jako ostanie. Wynika to z faktu, że w streszczeniu powinny się znaleźć wnioski z całego biznesplanu uwzględniające badania rynku, prognozy finansowe itd. Zamieszczenie streszczenia nie jest obowiązkowe. Jeśli piszemy biznesplan dla samych siebie, ze zrozumiałych pobudek możemy je pominąć. Natomiast gdy przedstawiamy biznesplan inwestorowi lub instytucjom, staje się ono niezbędne.
W dobrym streszczeniu powinno się znaleźć krótkie podsumowanie naszego biznesu. Znajdą się więc tam nazwa i dane naszej firmy, informacje na temat formy planowanej działalności, sprzedawanych towarów lub oferowanych usług. Następnie warto zawrzeć tu podstawowe informacje na temat osób prowadzących firmę (dane osobowe, skrócone życiorysy). Na koniec dobrze jest przedstawić wizję naszego przedsiębiorca, jego misję i cel, który nam przyświeca. Dzięki takiej charakterystyce osoba czytająca nasz biznesplan już na samym początku będzie wiedziała, czego ma się spodziewać. Streszczenie nie powinno zajmować wiele miejsca. Dobrze, żeby mieściło się na jednej stronie A4.
Streszczenie ma więc odpowiadać na pytania:
Wyżej podaliśmy już adres naszej firmy i osoby wchodzące do jej zarządu. Tutaj powinniśmy się skupić na opisie tego, w jakim miejscu jest nasza firma? Jeśli dopiero powstaje, to warto opisać, na jakim rynku przyjdzie jej działać? Jakie będą stały przed nią szanse i jakie zagrożenia? W przypadku gdy nasza firma już funkcjonuje, dobrze jest opisać, co już osiągnęliśmy. To w tym miejscu powinniśmy uwzględnić wszelkie nagrody, wyróżnienia i inne sukcesy, które odnieśliśmy do tej pory.
Opis naszego biznesu powinien odpowiadać na pytania:
Jednak najważniejszym i najistotniejszym elementem opisu biznesu jest oczywiście nasz produkt lub usługa. Musimy więc dokładnie scharakteryzować to, co chcemy sprzedawać. Jaki będzie koszt, tego co oferujemy? W jaki sposób zamierzamy to dystrybuować? Jakimi kanałami będzie się odbywała sprzedaż? Czy będziemy potrzebowali licencji na cudze patenty? Itd. W tym momencie nie bez znaczenia jest również analiza konkurencji. Trudno bowiem prognozować miejsce naszego produktu na rynku, bez jego uprzedniego zbadania.
Opis naszego produktu powinien odpowiadać na pytania:
Ważnym elementem biznesplanu jest analiza rynku. Jest ona niezbędna, aby zrozumieć naszych konkurentów, grupy docelowe i trendy w branży. Badaniem rynku możemy zająć się osobiście lub zlecić je profesjonalnej firmie. Bez względu na to, jak do tego podejdziemy, powinniśmy zadbać o jak najwyższą jakość badania. Badanie rynku daje nam (lub inwestorowi) odpowiedź na pytanie, czy na nasz produkt/usługę w ogóle jest popyt. Dlatego dokładność jest tu szczególnie ważna.
Badanie rynku powinno odpowiadać na pytania:
Marketing to niezwykle ważna kwestia, zwłaszcza dla rodzącej się firmy. Jeżeli dopiero zaczynamy działalność, to nasza grupa docelowa nic o nas nie wie. Dlatego strategia marketingowa powinna być dobrana niezwykle skrupulatnie, tak by zagwarantować nam niezbędny rozgłos i uwagę klientów, nie generując przy tym nadmiernych kosztów.
Aby skutecznie zaplanować taką strategię, niezbędne jest, ustalenie grupy docelowej, której będziemy oferować nasz produkt. W tym celu konieczne jest stworzenie tzw. persony, czyli sylwetki naszego szeregowego klienta. Znając ją, możemy ustalić czy lepiej wykorzystać reklamę zewnętrzną, czy internetową. Czy lepiej iść w stronę mediów społecznościowych, czy skupić się na reklamie w tradycyjnych mediach itd.
Opis strategii marketingowej powinien odpowiadać na pytania:
Powiedzieliśmy już z grubsza, co chcemy zrobić. Dobrze byłoby więc powiedzieć, jak chcemy to zrobić. Dlatego jeden z rozdziałów biznesplanu warto poświęcić organizacji i zarządzaniu naszej firmy. Na pierwszym miejscu warto opisać dokładnie model biznesowy, który przyjmujemy i wyłożyć wszystkie argumenty przemawiające za takim rozwiązaniem. Następnie możemy szczegółowo przedstawić kadrę zarządczą. Wcześniej przytoczyliśmy jej życiorys. Teraz jest miejsce na to, aby szczegółowo opisać wszystkie umiejętności, kompetencje i wartości dodane, które ludzie współtworzący naszą firmę będą do niej wnosić.
Opis organizacji i zarządzania powinien odpowiadać na pytania:
Prognozy finansowe to najważniejszy element biznesplanu. To przede wszystkim tu wszystko musi się „spinać”. Oznacza to, że przygotowując je, musimy oprzeć się na jak najrzetelniejszych danych i sumiennie przeprowadzić wyliczenia. W tym miejscu należy zamieścić kilka istotnych dokumentów. Przede wszystkim są to: bilans, rachunek zysków i strat oraz przepływy pieniężne (cash flow).
Bilans to zestawienie aktywów i pasywów. Pokazuje więc jakimi środkami będziemy musieli dysponować, aby nasz plan się powiódł. Rachunek zysków i strat to liczbowe ujęcie prognozowanych zysków oraz ponoszonych kosztów. Jest to bardzo ważny dokument i opieranie się tu na jak najbardziej wiarygodnych danych, jest kluczowe. Przepływy pieniężne pokazują za to, jak dochody i koszty będą się rozkładać w czasie. Za co będziemy płacić od razu, za co z odroczonym terminem płatności. Kiedy zyski będą niewielkie, a kiedy zaczną rosnąć.
Wszystkie trzy elementy powinny znaleźć się w naszym biznesplanie bez względu na to, czy nasza firma startuje, czy już działa. Jeśli mamy już działalność, do prognoz powinniśmy również dołączyć nasze sprawozdanie finansowe.
Prognozy finansowe powinny odpowiadać na pytania:
Na koniec warto jeszcze raz podkreślić, że im solidniej przygotujemy nasz biznesplan, tym lepiej. Nie chodzi tu o wywarcie wrażenia na inwestorze lub urzędniku. To my sami musimy wiedzieć, czy nasze przedsięwzięcie ma szanse powodzenia, a o to przecież chodzi w pisaniu biznesplanu.
Jeśli szukasz kogoś, kto pomoże Ci napisać biznesplan, sprawdź nasze oferty z kategorii doradztwo biznesowe i usługi finansowe. Jeżeli zaś szukasz inwestora, sprawdź oferty z kategorii zainwestuję.
▸ Co to jest umowa franczyzowa i jakie elementy musi zawierać?
▸ Gdzie startup powinien szukać inwestora?