BiznesOferty.pl - Blog

Na naszym blogu poruszamy ciekawe tematy o biznesie od strony praktycznej. Pomagamy rozwijać firmy zarówno w czasach dobrobytu jak i w kryzysie. Zapraszamy do lektury.

Współpraca:
11431
Poszukiwane:
2727
Giełda Hurtowa:
14043
Sprzedam biz.:
2493
Nieruchomości:
3031
Inwestycje:
2338
Data: 22.11.2024
Razem ofert: 36063
Jesteś w: Biznes Oferty.pl / Blog

Jakimi metodami można wycenić firmę?

Wycena firmy to nieodzowny krok w przypadku jej sprzedaży lub podziału. Należy wtedy ustalić wspólną wartość tak nieprzystających do siebie składowych, jak np. cena nieruchomości i wartość marki. Nic dziwnego, że nie ma jednej metody wyceny przedsiębiorstwa. Choć istnieje wiele ich wariantów, to jednak w praktyce wykorzystuje się trzy główne metody wyceny. W tym wpisie przyjrzymy im się z bliska.

Wycena firmy w praktyce

Metoda wartości księgowej (metoda majątkowa)

Ta metoda polega na obliczeniu wartości firmy na podstawie jej aktywów netto i wartości kapitału własnego zapisanych w bilansie. Ocenia się wartość wszystkich aktywów netto firmy po odjęciu jej zobowiązań. Wykorzystuje się ją głównie dla firm posiadających znaczny majątek zakładowy, który w dużym stopniu decyduje o osiąganych zyskach. Z tego powodu znajduje ona zastosowanie głównie przy wycenie zakładów przemysłowych i produkcyjnych. Jako że nie uwzględnia takich parametrów jak np. know-how procesu produkcyjnego, uzyskana w ten sposób wartość może być zaniżona.

Metoda dochodowa wyceny firmy

Opiera się na przewidywanych przepływach pieniężnych generowanych przez firmę w przyszłości. Może obejmować różne podejścia, takie jak metoda aktualizacji przepływów pieniężnych, metoda rentowności czy metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych. Wszystkie te metody uwzględniają prognozy dotyczące przyszłych dochodów i zysków firmy oparte o dochody wygenerowane w przeszłości.

Metoda ta jest bardzo użyteczna z punktu widzenia inwestora, ponieważ pozwala ocenić przyszłe zyski, a więc rentowność inwestycji. Niestety, przewidywania oceniających nie zawsze się sprawdzają, dlatego uchodzi ona za daleko mniej precyzyjną niż np. metoda majątkowa.

Metoda porównawcza (wskaźnikowa)

Polega na porównaniu wartości firmy z wartościami innych podobnych firm, które są notowane na giełdzie lub sprzedawane w podobnych transakcjach, a szczegóły tych transakcji są jawne. Do przeprowadzenia takiego porównania stosuje tzw. wskaźniki, czyli stosunek jednego parametru działalności do drugiego. Przykładowo C/Z to wskaźnik mówiący o stosunku ceny rynkowej firmy do jej realnego zysku, a C/S to stosunek ceny akcji firmy do jej przychodów itd. Trudno jednak znaleźć dwie firmy tak podobne, aby ich wyniki można było bezpośrednio przełożyć z jednej na drugą. Z tego powodu wykorzystując wskaźniki, powinno się dokonywać stosownych korekt ich wartości.

Niekwestionowaną zaletą tej metody jest jej bezpośrednie bazowanie na danych z rynku. Niestety nie zawsze jesteśmy w stanie znaleźć przedsiębiorstwa podobne do naszego, a poza tym zawsze istnieje pula danych, nieujawniana do publicznej wiadomości (np. aspekty działania firmy objęte tajemnicą handlową), co również może zniekształcać obraz konkretnej wyceny.

Którą metodę wyceny firmy wybrać?

Wady i zalety wskazanych wyżej metod sprawiają, że rzadko korzysta się tylko z jednej z nich. Z reguły firmy decydują się na wycenę wszystkimi metodami i wyciągnięcie z ich wyników średniej ważonej. Pozwala to na uzyskanie najpełniejszego obrazu sytuacji.

Niektóre metody wyceny (jak majątkowa) są stosunkowo proste i czasem przedsiębiorcy dokonują jej samodzielnie, jednak dużo lepszym rozwiązaniem jest zlecenie tej pracy doradcy biznesowemu lub innej osobie świadczącej tego typu usługi finansowe. Jeśli szukasz takich osób, koniecznie sprawdź nasze ogłoszenia. W przypadku, gdy zależy Ci na konsultacji prawnika, sprawdź naszą kategorię usługi prawne.
Który artykuł wolisz przeczytać w tej chwili?

Dlaczego warto powołać zarządcę sukcesyjnego w firmie?
Jak negocjować z inwestorem?

W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Możesz samodzielnie zarządzać cookies i dokonać zmiany ustawień w swojej przeglądarce.
Więcej informacji znajdziesz na stronie cookies.