BiznesOferty.pl - Blog

Na naszym blogu poruszamy ciekawe tematy o biznesie od strony praktycznej. Pomagamy rozwijać firmy zarówno w czasach dobrobytu jak i w kryzysie. Zapraszamy do lektury.

Współpraca:
11434
Poszukiwane:
2726
Giełda Hurtowa:
14057
Sprzedam biz.:
2494
Nieruchomości:
3031
Inwestycje:
2339
Data: 21.11.2024
Razem ofert: 36081
Jesteś w: Biznes Oferty.pl / Blog

Co to jest networking i jaką funkcję pełni w biznesie?

Kontakty są jedną z najważniejszych rzeczy w biznesie. Przy czym nie chodzi tu tylko o marketing szeptany ani zdobywanie tzw. gorących leadów. Kontakty między firmami dają zdecydowanie więcej korzyści. Takie aktywne utrzymywanie kontaktów biznesowych, na bardzo wielu płaszczyznach nazywa się networkingiem. Słowo nowe, ale zagadnienie stare jak stary jest biznes. Sprawdźmy, na czym polega networking.

Ludzie uprawiający networking

Na czym polega networking?

Mówiąc najprościej, networking to nawiązywanie tylu kontaktów w biznesie ile się da. Nie chodzi jednak o jakieś próżne kolekcjonowanie „przyjaciół”. U podłoża networkingu leży idea, że im więcej osób znamy, z im większą ich liczbą nawiążemy kontakt, wymienimy opinie, porównamy doświadczenia, tym lepiej poradzimy sobie z prowadzeniem własnej działalności.

Teza niewątpliwie słuszna. Jeżeli wymieniamy opinie z przedsiębiorcami z naszej branży, może okazać się, że ktoś już znalazł rozwiązania trapiących nas problemów lub napotkał problemy, które nas czekają dopiero w przyszłości. Dzięki jego doświadczeniu zwyczajnie możemy się do nich przygotować. Biznesowa burza mózgów może również przynieść rozwiązania bolączek, na które nikt nie znalazł jeszcze rozwiązania. Podczas takiej wymiany myśli możliwe jest nawet wytworzenie wspólnego stanowiska branży wobec, przykładowo, zmian w prawie oraz lobbing na rzecz konkretnych rozwiązań.

Do tego networking umożliwia zawieranie znajomości z ludźmi, którzy kiedyś mogą okazać się nam pomocni. W chwili potrzeby łatwiej się dogadamy i wynegocjujemy lepsze warunki od programisty, makretingowca, event managera, którego znamy, niż od wziętego z „ulicy”. Mało tego, znajomości biznesowe są również punktem wyjścia do poszukiwań pracowników. Po co mamy wydawać pieniądze na kosztowne rekrutacje, skoro możemy zatrudnić tego sympatycznego absolwenta, poznanego na targach w zeszłym roku.

Jak stosować networking w praktyce?

Właściwie prościej byłoby napisać jak go nie stosować. Każdy przedsiębiorca utrzymuje przecież jakieś kontakty biznesowe. Rzecz polega jednak na tym, by ze zdobywania tych kontaktów zrobić jedną ze sfer prowadzenia działalności. Krótko mówiąc, wyjść z założenia, że uczestnictwo w targach lub konferencjach, przynależność do towarzystwa biznesowego lub po prostu udzielanie się w grupie na facebooku jest równie ważne, jak marketing, reklama czy cięcie kosztów.

Jest wiele możliwości, aby gromadzić kontakty. Z pewnością jedną z podstawowych są konferencje i targi branżowe, gdzie przychodzi się głównie w tym celu, ale równie cenne pod tym względem mogą być szkolenia biznesowe, (oczywiście zewnętrzne – więcej na temat szkoleń czytaj tutaj), a nawet serwisy ogłoszeniowe, fora internetowe lub grupy w mediach społecznościowych, gdzie łatwo możemy nawiązać bardzo szerokie kontakty.

Kończąc, pamiętajmy, że najlepszym pretekstem do nawiązywania kontaktów jest właśnie firmowa codzienność. Szukając dystrybutorów, podwykonawców lub inwestorów, również uprawiamy networking. Jest nim nawet zwykłe przeglądanie ogłoszeń.

A Ty? Jak bardzo jesteś ciekaw, jakie kontakty nawiążesz na naszej stronie?

Uprawiaj networking, klikając dział Współpraca.


Na który artykuł masz teraz większą ochotę?

6 głównych zasad organizacji spotkań biznesowych?
Co to jest reskilling pracowników i jak go przeprowadzić?

W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Możesz samodzielnie zarządzać cookies i dokonać zmiany ustawień w swojej przeglądarce.
Więcej informacji znajdziesz na stronie cookies.