Na naszym blogu poruszamy ciekawe tematy o biznesie od strony praktycznej. Pomagamy rozwijać firmy zarówno w czasach dobrobytu jak i w kryzysie. Zapraszamy do lektury.
Modele biznesowe zyskują lub tracą na popularności zależnie od trendów ekonomicznych, rozwoju technologii lub upodobań konsumentów. Bywa również i tak, że jakiś model biznesowy jest znany od dawna, ale w konkretnych warunkach drastycznie zyskuje na popularności. Tak jest z biznesem subskrypcyjnym, który wraz z postępującą cyfryzacją i rozwojem handlu internetowego święci coraz większe tryumfy. Co to jest biznes subskrypcyjny i na czym polega? Czytaj dalej nasz artykuł!
Mówiąc najprościej, w biznesie subskrypcyjnym płacimy cyklicznie za stały dostęp do wartości. Główną cechą takiego biznesu jest transformacja jednorazowej transakcji w trwały związek klienta z firmą. Zamiast dokonywać pojedynczych zakupów, klienci płacą regularne opłaty za subskrypcję, zwykle co miesiąc lub co kwartał, w zamian za stały dostęp do określonych produktów lub usług. Przykłady biznesów subskrypcyjnych to platformy streamingowe, takie jak Netflix i Spotify, sklepy z odzieżą wysyłkową, takie jak Stitch Fix, czy dostawcy oprogramowania w chmurze, takie jak Microsoft 365. Co ciekawe biznes subskrypcyjny coraz częściej dotyczy produktów codziennego użytku jak: żywność (świeże owoce i warzywa), zużywające się elementy garderoby (np. bielizna), lub kosmetyki.
Główne zalety biznesu subskrypcyjnego dla przedsiębiorstw są związane z przewidywalnymi dochodami i utrzymaniem długoterminowych relacji z klientami. Dzięki stałym płatnościom firmy mogą lepiej prognozować swoje przychody i planować rozwój. Ponadto, posiadanie bazy klientów subskrybujących usługi na dłuższą metę daje przedsiębiorstwom szansę na budowanie lojalności i zwiększanie zaangażowania klientów.
Jeśli chodzi o wady, to przede wszystkim należy wymienić trudność budowy takiego biznesu. Nie od razu klienci zdecydują się na nasze produkty, a tym bardziej nie przystaną z miejsca na ponoszenie stałych kosztów. Najpierw muszą zobaczyć, że taka transakcja będzie opłacalna. Muszą widzieć, że nasza firma cieszy się popularnością, lub ma do zaoferowania szeroką paletę produktów. Z tego powodu wiele firm działających w systemie subskrypcyjnym zaczyna od zupełnie innego modelu biznesowego.
Ważną korzyścią płynącą z modelu subskrypcyjnego dla klientów jest niski próg wejścia. Dzięki dokonywaniu stałych opłat klient może sobie pozwolić na dostęp do bardzo wielu dóbr danego rodzaju (np. wiele różnych szkoleń) za stosunkowo małe pieniądze. Jednocześnie, ramach jednego abonamentu możemy otrzymywać różnorakie korzyści (np. karnet na siłownię i możliwość korzystania z sauny). Ponadto, wiele firm subskrypcyjnych oferuje spersonalizowane doświadczenia, dostosowane do preferencji i potrzeb klientów. Dzięki temu klienci czują, że są traktowani indywidualnie i otrzymują wartość, która jest dla nich istotna.
Biznes subskrypcyjny jest znany od dziesięcioleci (pn. siłownie), ale dziś, kiedy gros naszego życia przeniosło się do internetu, a zakupów możemy dokonywać, nie wstając z kanapy, przeżywa prawdziwy renesans. Nic dziwnego, że co dzień przybywa nowych firm, funkcjonujących w tym systemie. W końcu biznes subskrypcyjny daje on korzyści zarówno firmom, jak i ich klientom.
▸ Co to jest restrukturyzacja firmy i kiedy się ją stosuje?
▸ Dlaczego warto powołać zarządcę sukcesyjnego w firmie?